Ekocentrum Oucmanice |
Po vice než ročním odkladu žáci sedmých tříd v pondělí 21. března vyrazili na dvoudenní ekologický pobyt do oucmanického Ekocentra Paleta. Během exkurze se žáci seznámili s využitím odpadu v kuchyni, efektivním nakládání s vodou, s významem lesa, se životem v africké vesnici a jak komunikovat mezi sebou. Programy poskytly mnoho zajímavých informací, které prohloubily školní učivo a ukázaly možné využití i v budoucím životě. Pobyt proběhl v krásném prostředí a pohodové atmosféře a nám nezbývá, než se těšit na příští setkání.
Třídní učitelé 7. tříd
Festival vědy a techniky pro mládež v Pardubickém kraji – krajské kolo |
V krajském kole Festivalu vědy a techniky se všem soutěžícím z naší školy dařilo přímo skvěle. Své projekty, na kterých ještě po absolvování okresního kola všichni zapracovali, zde představili tito žáci:
Karolína Rubešová (IX.A) – projekt Není plast jako plast
Klára Mihulková, Pavla Zapletalová a Pavla Černá (všechny VIII.B) – projekt První pomoc
Petr Špirka a Filip Resler (oba VII.A) – projekt AUTE (Automatické terárium)
V Pardubicích získali ve čtvrtek 17. 3. 2022 všichni jmenovaní hlavní cenu, tedy účast na stáži ve Francii. Kromě toho rovněž všichni obdrželi speciální ceny. Kája Rubešová a Péťa s Filipem od firmy Bühler Žamberk, Klárka, Pája Zapletalová a Pája Černá pak cenu děkana Chemicko-technologické fakulty Univerzity Pardubice.
Péťa s Filipem si zasoutěžili se svým robotem ještě na soutěži RoboRAVE, která proběhla po skončení hodnocení projektů v Pardubicích ve stejných prostorách jako Festival vědy a techniky, a získali druhé místo.
Všem zúčastněným blahopřejeme a děkujeme jim za vzornou reprezentaci naší školy!
Daniela Krátká
Barevný den na Dobráku v duchu jara a Ponožkového dne |
21.3. je nejen první jarní den, ale také Světový den Downova syndromu.
Jaro děti přivítaly veselým oblečením i úkoly, které se bezprostředně jara týkají, počítání kytiček, básničkami o jaru apod.
Hlavním posláním Ponožkového dne je obléct si na každou nožku jinou ponožku, a tím vyjádřit podporu lidem s Downovým syndromem. Letos jsme se na Dobráku připojili také.
Zvolené datum nemá nic společného s 1. jarním dnem - bylo stanoveno proto, že Downův syndrom je způsoben trisomií = ztrojením 21. chromozomu.
Downův syndrom je vrozená vada, se kterou se ročně v ČR narodí průměrně 70 dětí. „Downíky" poznáme na první pohled - prozradí je menší podsaditá postava, zešikmené oči, kulatá hlava s plochým obličejem, široké ruce s krátkými prsty. Krom typického vzhledu způsobuje onemocnění pomalejší mentální vývoj (mentální retardaci), pro který je nejstěžejnější začlenění do společnosti. Právě proto si lidé po celém světě v tento den poruchu připomínají a nosí každou ponožku jinou. Ponožky byly jako symbol zvoleny proto, že pokud se dají patami k sobě, vytvoří dohromady písmeno X připomínající příčinu tohoto onemocnění – poruchu chromozomu X. Odlišnost ponožek pak symbolizuje odlišnost lidí s DS od těch zdravých.
Mějme se rádi všichni, bez výjimky.
Jana Kmentová
Únorové preventivní programy |
Preventivní programy úspěšně probíhají na naší škole ve všech ročnících. Žákům je objasňována problematika kyberšikany, návykových látek a dalších oblastí.
Během února s uskutečnily programy v téměř všech třídách 2. stupně. V šestých třídách se žáci zúčastnili programu Kybersvět, jeho hlavním cílem bylo žákům přiblížit dětem problematiku kyberšikany a poskytnout základní pravidla pro bezpečný pohyb na internetu. Lektorky z PPP žáky v tříhodinovém bloku seznámily s druhy kyberšikany, s jejími projevy a s ochranou před ní. Žáci si formou skupinové práce uvědomili, jaký má internet na ně vliv, jaké poskytuje výhody, ale i jaké možné nebezpečí jim na něm hrozí. Hráli týmovou hru a rekapitulovali své chování „na síti". Společně se zamýšleli nad možnostmi, jak co možná nejlépe nastavit a ochránit profilové informace.
Naše škola již po několik let spolupracuje se sdružením Acet. 25. února byl realizován v 6. ročníku preventivní program pod názvem Příběhy o závislosti vedený lektorem P. Kadlecem.
Hlavními cíli programu bylo uvědomit si rizika experimentování s drogami, pojmenovat si vlastní přirozené zdroje příjemných zážitků, posílit schopnost empatie a sociálního cítění. Jak řešit nudu a osobní problémy. Děti měly spoustu vlastních zkušeností i dotazů a bylo znát, že je téma zaujalo.
Mgr. Taťjana Ilčíková, tř. uč. 6.A