TECHNÉ

Bühler CZ - Žamberk zorganizoval již 9. ročník tradiční akce TECHNÉ pro žáky základních škol.

Jedná se o tradiční zážitkový den pro mládež se zájmem o techniku.

Součástí TECHNÉ je i pořádání Soutěže zručnosti a technické tvořivosti (SZTT) pro žáky základních škol. Jejím smyslem je podpořit mladé lidi, kteří využívají svůj volný čas
k tvůrčí činnosti s využitím zručnosti a technické tvořivosti. Motto letošního ročníku bylo „Tvoříme pohybem“.

Zvláštní cenu firmy Bühler CZ získali v kategorii:

Výrobky vlastní výroby (4. – 6. třída):

Vojtěch Krátký a Alex Tojmar s výrobkem - Maják řízený micro:bitem

Samostatně pohybující se výrobky vlastní výroby včetně prvků robotizace a automatizace (7. – 9. třída):

Filip Resler a Petr Špirka s výrobkem AUTE – automatické terárium řízené micro:bitem

P. Resler

 

Zimní pohádkový Dobráček – O dvanácti měsíčkách

Nový rok nám přinesl také novou pohádku pro předškoláčky. Ve středu 12. ledna jsme děti přivítali společně s dvanácti měsíčky, Maruškou, Holenou a zlou macechou. A jak to v pohádkách bývá, děti statečně Marušce pomáhaly při plnění úkolů. Zlá macecha a nevlastní sestra Holena poslaly Marušku pro fialky. Kdeže by v lednu rostly voňavé fialky? Nic se nebojte, děti je opravdu našly. Jen musely projít zimním bludištěm a klikatou pěšinou. Cestou si pohrály se sněhem, udělaly kouli a trefovaly se do kmene stromu. Seznámily se tak s měsícem březnem. Měsíc červen jim pomohl ke sladkým jahůdkám a září ke šťavnatým jablíčkům. Děti počítaly, určovaly písmenka obrázků, podle vyprávění pohádky si poskládaly obrázkovou osnovu. Děti byly moc šikovné. Za odměnu ochutnaly sladká jablíčka, jahody a fialkové bonbony. Díky patří také rodičům, kteří se zapojili a ztvárnili 12 měsíců.

J. Křenková

 

Konverzační soutěž v anglickém jazyce

Ve čtvrtek 12. 1. se konalo školní kolo konverzační soutěže v anglickém jazyce v kategorii II.A, která je určena pro žáky 8. – 9. ročníků. Soutěž měla písemnou část (poslech) a ústní část (představení vlastní osoby a popis obrázků). V této kategorii jsme letos měli 16 žáků. Výkony soutěžících byly letos velmi vyrovnané a rozhodování tudíž nebylo vůbec lehké. Na 1. pozici se umístila Linda Faltusová (9. B), na 2. místě Pavla Zapletalová (9.B) a 3. místo obsadila Barbora Semerádová (8.B).

Všem soutěžícím děkujeme za účast a těšíme se na příští rok.

Iveta Valentová, Lucie Dolečková

 

 

Vánoční koncert v kostele sv. Anny

Po dlouhé covidové přestávce se mohl uskutečnit tradiční vánoční koncert žáků prvního i druhého stupně naší školy. Poslední den před prázdninami zazněly ve slavnostně vyzdobeném kostele sv. Anny klasické koledy a známé české i anglické vánoční písně. Každá třída si své vystoupení pečlivě přichystala, nechyběly doprovody na různé hudební nástroje a všichni se snažili podat co nejlepší výkony. Připravený program se žákům velmi povedl, což ocenili všichni přítomní, mezi nimiž byli i někteří rodiče a prarodiče účinkujících, nadšeným potleskem. Pomyslnou závěrečnou tečkou bylo vystoupení děvčat z deváté třídy – Anny Cinkové, Kláry Mihulkové, Ester Netolické a Pavly Zapletalové, které svou písní You raise me up dojaly snad každého v kostele.

A protože k Vánocům patří i dobré skutky, bylo naší milou povinností předat při příležitosti našeho koncertu část výtěžku z prosincového charitativního jarmarku dvěma rodinám, které peníze využijí na nákup pomůcek pro své děti - pro našeho bývalého žáka Pavla Kvapila, jenž statečně bojuje se zákeřnou svalovou dystrofií, a dvouletého Vašíka z Letohradu, který trpí nemocí motýlích křídel.

Velké poděkování patří všem žákům i učitelům, kteří se podíleli na přípravě koncertu, a vytvořili tak příjemnou vánoční atmosféru.

Lucie Dolečková

 

Světový den Braillova písma

4. ledna roku 1809 se narodil Francouz Louis Braille, ten přišel o zrak již ve svých třech letech následkem úrazu spojeného s infekcí. Od deseti let navštěvoval Královský institut pro slepou mládež, kde později vyučoval a věnoval se zdokonalování systému písma pro nevidomé. Bylo mu pouhých 15 let, když přišel s návrhem písma, které by umožňovalo nevidomým nejen číst (do té doby hmatem rozeznávali písmena, která byla za použití drátu vtlačená do papíru), ale i psát. Důležitým okamžikem pro vznik písma bylo setkání s vojákem, který představil v Královském institutu pro slepou mládež vojenský systém pro dorozumívání za tmy, který tehdy již v armádě nebyl používán. Byl založen na dvanácti vystouplých bodech. Braille zredukoval počet bodů na šest a dále tento systém zdokonaloval. Díky následnému rozvoji lze Braillovo písmo použít i pro matematiku, a dokonce pro notový záznam. Braillovo písmo je od poloviny 19. století stále jednou z nejdůležitějších celosvětových pomůcek pro osoby se zrakovým postižením. 1),

Páťáci zhlédli video slepého chlapce, který popisoval, jak slepí lidé čtou a jaké mají v dnešní době možnosti (např. audio knihy), pokusili se poskládat z víček svoje jméno, další slova a také dopsat je do záznamového archu. Práce se dětem dařila a podle všeho líbila, protože hlavně děvčata vymýšlela co možná nejdelší slova.

Jana Kmentová

1) https://www.zdravijakovasen.cz/clanky/svetovy-den-braillova-pisma-4-ledna

Copyright (c) ZŠ Dobrovského 630, Lanškroun. All rights reserved.