Jaro ve 2. B

V pondělí před Velikonocemi jsme měli projektový den, tentokrát jarní na téma Včely. Děti pracovaly ve skupinkách a na závěr dne každá skupina vytvořila veliký plakát se všemi informacemi, které jsme se postupně dozvěděli. Na svačinu jsme si dali rohlík s medem, měli jsme i včelí úly a super lízátka. Přečetli jsme si o stavbě těla, členech včelího společenství, prospěšnosti včel, výrobě medu nebo dalších včelích zajímavostech. Podle podrobného popisu děti kreslily včely a vyráběly jim včelí plástve. Nakonec jsme si poradili s velikým kvízem o získaných znalostech. Z tajenky jsme se dozvěděli, že v minulosti lidé sladili jídlo pouze medem.

Další předvelikonoční dny jsme věnovali výrobě jarních dekorací. Kraslice jsme letos zdobili pomocí drobného koření a potravin – použili jsme proso, mák, ovesné vločky a majoránku, rýži. Na vyfouknuté vajíčko jenom pomocí štětce a lepidla Herkules namalujeme požadovaný vzor a posypeme. Dobře vypadají obyčejné proužky, puntíky, spirály. Do květináčů jsme si naseli řeřichu a z barevného papíru jsme vyrobili zápich a velikonoční přání v jednom: barevného kohouta s ocasem z opravdového peří. Těsně před Velikonoci jsme si pochutnali na dobrotách od 7. B. V anketě mohly děti rozhodovat, komu chtějí výtěžek charitativního prodeje věnovat.

Apríl letos připadl přímo na Velikonoční pondělí, proto jsme si Pyžamový den udělali až v úterý. Celý den jsme si pohověli v pyžamech a županech, děti představily svoje postelové plyšáky. V aprílovém textu jsme hledali skrytá slova, hráli si s ozvěnou na rýmování, opravovali popletená přísloví a v tělocviku se vyřádili na opičí dráze. Velké nadšení vzbudilo psaní opačnou rukou a psaní poslepu. A naprosto nejlepší byla pohádka o Karkulce, do které děti vymýšlely legrační nesmysly. 

Za 2. B M. Látrová

 

 

ŘEMESLA 2024

Již 4. setkání našeho celoročního projektu ŘEMESLA nás seznámilo s technikou zpracování příze, předením a tkaním. V úterý 27. února naši školu navštívila lektorka Michaela Cinková, která dětem ukázala různé druhy vlny, příze, přírodní materiály a jak to vše naši předci využívali. Děti si dokonce samy vyzkoušely předení dvojnitě. Druhou lektorkou byla Hana Kozubová, která nám ukázala využití příze na tkalcovském stavu. I zde si žáci vyzkoušely tkaní koberečku nebo šály.

Zájem dětí byl tak velký, že díky paní učitelce Vetché nám po škole putují rámy na tkaní a děti si tak mohou stále zkoušet tkaní.

Děkujeme oběma lektorkám a těšíme se zase někdy na shledání.

Za 1. stupeň Mgr. Štěpánka Skalická

 

Matematický klokan 2024

V pátek 22. 3. 2024 se kromě prvňáčků všichni přítomní žáci naší školy (celkem 295 žáků) zúčastnili mezinárodní soutěže Matematický klokan. Tato soutěž probíhá v několika kategoriích: Cvrček (2. - 3. třída), Klokánek (4. - 5. třída), Benjamín (6. - 7. třída) a Kadet (8. - 9. třída). Na nejlepší řešitele se podívejte v následující tabulce: 

Kategorie 

Umístění 

Jméno 

Příjmení 

Třída 

Počet bodů 

CVRČEK 

1. 

Sofie 

Látrová 

3. A 

80 

2. 

Sofie 

Langrová 

3. A 

79 

3. 

Jonáš 

Zedníček 

3. A 

78 

KLOKÁNEK 

1. 

Dominik 

Faltus 

5. A 

99 

2. 

Tina 

Jelínková 

5. B 

96 

3. 

Monika 

Zatloukalová 

5. B 

94 

BENJAMÍN 

1. 

Vojtěch 

Krátký 

6. B 

73 

2. 

Tomáš 

Ficner 

6. B 

63 

3. 

Natálie 

Mikulová 

7. A 

62 

KADET 

1. 

Filip 

Resler 

9. A 

78 

2. 

Michala 

Hostovská 

9. B 

73 

3. 

Tobiáš 

Topinka 

8. B 

63 

Mgr. Gabriela Reslerová 

 

ŘEMESLA

Celoroční projekt Řemesla se pomalinku chýlí ke konci, předposlední setkání je již za námi. V úterý 19. března přijala naše pozvání paní Alena Bukvová, která nás seznámila s košíkářským řemeslem. Tématem tohoto dopoledne byla proutěná hračka.
Zejména děvčata obdivovala nádherné proutěné kočárky, kolébky. Chlapci si zase přišli na své při zkoumání nářadí, které košíkáři používají.
Děkujeme paní Bukvové za čas, který nám věnovala.

za vyučující 1. stupně Eva Vetchá

 

Kouzelná noc

Je čtvrtek, 21. března, kouzelná noc, kdy se žákům třetích ročníků zjeví sám pan Andersen, právě nastala. Děti nedočkavostí nemohly dospat, čtvrteční vyučování se vleče.
A už je tady pozdní odpoledne, společně se scházíme u školy, své děti doprovází rodiče, kteří v tuto chvíli slouží tak trochu jako nosiči batohů, spacáků, karimatek či jídla. Loučení s rodiči, poslední nenápadná pusa, je tu okamžik, kdy se asi každý žák těší do školy. Pro některé je to premiéra, překonají hranice svého komfortu.
Děti se shromáždí ve vestibulu a paní učitelka má připravené dlouhé povídání o Hansi Christianu Andersenovi…ale najednou někdo schází po schodech dolů. V přítmí lze poznat, že se tu zjevil muž s cylindrem, který vypadá jako slavný spisovatel. Nenechá nás na pochybách, je to on. „Slyšel jsem, že tu o mně mluvíte. Tak to mi asi pomůžete, ztratil jsem část své nejoblíbenější pohádky.“
No, to je výzva! Pokusíme se. Pohádka vypadá zajímavě, ale jak skončí? Všichni jsme zvědaví, zda se Gerdě podaří najít Kaje. Nejprve musíme splnit několik úkolů, třeba cesta černým lesem nám evokuje putování Gerdy. Ještě aby se ve škole objevili loupežníci! Složit zrcadlo také byla celkem brnkačka, ale vyhledat kamínky ve sklenicích s čímsi nespecifikovatelným, to je jen pro otrlé. Tak ještě poznat Andersenovy pohádky podle ilustrací, vyřešit šifru…a máme hotovo.
To je ale zrada, pohádka nikde, jen potemnělá škola a svíčky, které nás vedou kamsi do podkroví. Sbíráme odvahu a pomalinku, po dvojicích, postupujeme od svíčky ke svíčce. U některých na nás blikají nějaká čísla. K čemu je potřebujeme? Světla nás zavedla mezi knihy a tam svítí truhla, která je ale pod zámkem. Aha, kdo si pamatuje ta čísla? Na několik pokusů truhlu otevíráme a můžeme si konečně dočíst příběh o přátelství odvážné Gerdy a Kaje, kterému spadl do oka kousek kouzelného zrcadla. Pohádka je dlouhá, tak rychle přečíst, vyčistit zuby a jít spát. Zítra nás čeká dlouhý den.
Druhý den jsme pohádku Sněhová královna opět otevřeli. Povídali jsme si o tom, kdo
z nás už někdy měl v očích kousek zrcadla, které mu znemožňovalo vidět to krásné, jaké to je, když vidíme jen to negativní, o co přicházíme. Ano, přicházíme o hodně a děkujeme panu Andersonovi, že nám připomenul, jak je svět kolem nás plný krásných věcí a dobro je v každém z nás.
Pozn: Noc s Andersenem je akce zaměřená na podporu dětského čtenářství, při níž děti nocují v knihovnách, ale také ve školách. První Noc s Andersenem se konala v roce 2000 v uherskohradišťské knihovně.

Eva Vetchá

Copyright (c) ZŠ Dobrovského 630, Lanškroun. All rights reserved.